Ik denk dat het vanzelfsprekend is…
Ik sta er zelf blijkbaar niet bij stil…..
Maar het misverstand leeft wel degelijk…………
EEN BURN-OUTCOACH KOMT PAS IN BEELD BIJ EEN BURN-OUT!
Een groenteboer verkoopt groente,
een HR-adviseur adviseert HR,
een telefoniste telefoneert en
een burn-outcoach begeleidt bij burn-out.
Maar er is veel meer! Zoals de groenteboer ook fruit verkoopt en de telefoniste ook aan de receptie zit, zo begeleidt de burn-outcoach ook mensen met andere (stressgerelateerde) vraagstukken. En dat wordt dus vaak over het hoofd gezien. En ik realiseer me dat ik het niet voldoende vermeld!
Stel een werknemer krijgt zijn planning niet voor elkaar. Iedereen legt nieuwe opdrachten op zijn of haar bordje. Het bordje raakt vol en de werknemer ervaart stress. De stress kan hoog oplopen en uiteindelijk ontstaat er een overbelasting. Wordt hier niet tijdig iets aan gedaan dan krijgen we te maken met een burn-out. De werknemer wordt ziek en valt uit. Op dat moment schakelen we als bedrijf een burn-outcoach in en proberen het verzuim zoveel mogelijk te beperken om, uiteraard, enerzijds de medewerker te helpen, maar anderzijds ook om de kosten te beperken die uitval met zich meebrengt.
MAAR HET KAN ANDERS!
Vóórdat de medewerker echt uitvalt moet hij of zij eigenlijk al begeleid worden.
Dat kan op verschillende manieren: Bijvoorbeeld door assertiviteitstraining, of door beter te leren communiceren. Maar ook door te leren om zelf stress te reduceren. Ik gebruik hiervoor de geijkte methode die ik ook gebruik bij de coaching van een persoon die al uitgevallen is met een burn-out. Ik noem het ‘eigenaarschap’ van een probleem bepalen. En om eerlijk te zijn, is deze methode beter aan te leren terwijl iemand nog aan het werk is, dan wanneer iemand al uitgevallen is.
“Werkgerelateerde problemen oplossen is beter op het werk, dan thuis op de bank!” Een uitspraak die veel mensen van mij kennen. En ik sta er 100 procent achter!
DUS OM EEN MISVERSTAND UIT DE WERELD TE HELPEN
Een coach inzetten vóórdat iemand burn-out raakt is een goede zet! Beter voor de medewerker en beter voor het bedrijf. WIN-WIN dus.
De werknemer leert beter omgaan met de situatie, terwijl de werkgever deze persoon niet hoeft te missen op de werkvloer. Hetgeen dan ook weer WIN is voor de collega’s die anders met extra werk zouden worden geconfronteerd!